Czy istnieją przekonujące dowody na istnienie nanobakterii?
Poshpaws
2011-12-15 14:46:07 UTC

Zaproponowano i wykorzystano istnienie mikroorganizmów w skali nanometrowej, które wyjaśniają kilka zjawisk, w tym struktury morfologiczne w marsjańskim meteorycie (ALH 84001) i wpływ na powstawanie kamieni nerkowych (1).

Czy obecnie jakiś konsensus w środowisku biologów, czy są one z natury biotyczne, czy abiotyczne?

(1) Kajander EO, ​​Ciftcioglu N (1998) Nanobacteria: Alternatywny mechanizm patogennego wewnątrz- i zewnątrzkomórkowego zwapnienia i kamienia tworzenie. Proc Natl Acad Sci U.S.A. 95: 8274–8279

Mad Scientist
2011-12-15 15:24:59 UTC

Istnieją dwie przekonujące prace (1, 2), które dowodzą, że obserwowane "nanobakterie" to w rzeczywistości kompleksy minerałów i białek, a nie żadne żywe organizmy.

W (1) Martel i Young stworzyli bardzo podobne wyglądające cząsteczki węglanu wapnia in vitro . Wytrącenia węglanu wapnia mogą nawet wyglądać podobnie do dzielących się komórek:

Po 5 dniach inkubacji surowicy na dnie każdej kolby utworzył się biały osad, który przywarł. Podczas badania metodą skaningowej mikroskopii elektronowej (SEM) i transmisyjnej mikroskopii elektronowej (TEM) stwierdzono, że osad składał się z cząstek o wielkości ≈ 500 nm (ryc. 1 A, B i E), co jest obserwacją zgodną z normalną morfologią bakterii , który osiąga szczyt w jednym określonym rozmiarze, specyficznym dla danego szczepu. Niektóre formy przypominały komórki ulegające podziałowi (ryc. 1 D, strzałka).

Jednym z mocnych argumentów przeciwko tym nanobakteriom będącym żywymi organizmami jest to, że nie wydają się one zawierać żadnych kwasów nukleinowych. Oczywiście organizmy nieoparte na DNA są teoretycznie możliwe, ale byłoby to absolutnie niezwykłe odkrycie.

Autorzy (1) również obserwowali te cząstki po przefiltrowaniu przez filtr 0,1 um. Twierdzą, że ten rozmiar nie może być wystarczający, aby pomieścić całą maszynerię komórkową potrzebną bakteriom:

Ponieważ wcześniejsze warsztaty zlecone przez NAS sugerowały, że minimalny rozmiar życia komórkowego na Ziemi musi przekraczać 200 o średnicy nm, która zawiera maszynerię komórkową opartą na replikacji DNA (19), jest mało prawdopodobne, aby nanobakterie reprezentowały żywe istoty, chyba że zawierają jakiś inny mechanizm replikacji.

(1) Martel J i Young JD, rzekome nanobakterie w ludzkiej krwi jako nanocząsteczki węglanu wapnia. PNAS 2008, 105 (14): 5549-54

(2) Raoult D. i in., Nanobacteria Are Mineralo Fetuin Complexes, PLoS Pathog. 2008, 4 (2): e41.

Byłoby bardzo pomocne, gdybyś mógł zamieścić rzeczywiste liczby przedstawione w tych artykułach.