Czy siRNA może indukować metylację DNA w komórkach ssaków?
Mad Scientist
2011-12-16 15:00:37 UTC

Kilka lat temu Hiroaki Kawasaki i Kazunari Taira opublikowali artykuł zatytułowany „Indukcja metylacji DNA i wyciszanie genów przez krótkie interferujące RNA w ludzkich komórkach” w Nature:

W roślinach dsRNA skierowane na wyspy CpG w promotorze mogą również indukować kierowaną przez RNA metylację DNA 3, 4, 5, 6, 7, 8 ; jednakże pozostaje niejasne, czy wyciszanie genów, w którym pośredniczy metylacja DNA, może być indukowane przez dsRNA w komórkach ssaków. Tutaj pokazujemy, że krótkie interferujące RNA (siRNA; cząsteczki RNA o długości 21–25 nukleotydów) indukują metylację DNA i metylację histonów H3 w ludzkich komórkach. indukują długotrwałe wyciszanie genów poprzez metylację DNA w komórkach ssaków, czego wcześniej nie obserwowano. Niestety, artykuł został później wycofany, podając w wątpliwość wyniki.

Wydawało mi się wówczas bardzo ekscytujące, ponieważ sugerowało możliwość przeprowadzenia terapii genowej, aby uciszyć specyficznych genów, po prostu za pomocą interferencji RNA.

Jaki jest obecny konsensus naukowy w tym miejscu, czy istnieją przekonujące dowody na to, że indukowana siRNA metylacja DNA jest możliwa w komórkach ssaków? Czy ktoś był w stanie odtworzyć wyniki z Kawasaki i Taira?

Rik Smith-Unna
2012-02-01 06:05:33 UTC

Z krótkiego przeglądu literatury wynika, że ​​Kawasaki i Taira zostali w dużej mierze usprawiedliwieni przez społeczność przed i po ich publikacji. Wycofanie było wyłącznie przez Tairę, Kawasaki odmówił podpisania umowy, ponieważ utrzymywał, że dane są prawidłowe. Z wycofania wydaje się, że powodem wycofania była zagubiona książka laboratoryjna.

Przed publikacją Kawasaki i Taiga istniało już kilka innych artykułów opisujących modyfikacje epigenetyczne u ssaków wywołane przez RNAi:

W następnym roku pojawił się kolejny artykuł autorstwa Kawasaki & Taira, który nie został wycofany:

I wydaje się, że pomysł jest obecnie ogólnie akceptowany i wspierany przez wiele innych badań, głównie dotyczących komórek linii zarodkowej . Na przykład:

Nie ma przeglądu, który mógłbym znaleźć, który naprawdę łączy to wszystko w przekonujący sposób, ale jest kilka recenzji na temat RNAi ukierunkowana modyfikacja histonów i chromatyny w ogóle, która wspomina, że ​​fakt ten został ustalony u ssaków:

Odniesienie do komórek zarodkowych (Carmell i in., 2007) nie opisuje siRNA, zamiast tego zajmuje się zupełnie inną klasą małych RNA, zwanych piRNA (w artykule nazywali je rasiRNA, ale piRNA jest obecnie powszechnie używaną nomenklaturą) . Istnieją zasadnicze różnice między siRNA i piRNA (rozkłady wielkości i białka, z którymi się łączą) i nie należy ich mylić.
Przejrzałem recenzję Joshua-Tor i Hannon (2010), którą cytowałeś i nie zauważyłem żadnej wzmianki o siRNA kierujących metylacją DNA (lub modyfikacją histonów) u ssaków. Przepraszam, jeśli to przegapiłem, czy możesz zacytować odpowiednie zdanie?
@Sergei masz rację! Ten artykuł faktycznie wspomina o metylacji kierowanej przez piRNA, a nie o siRNA. Zostawię to w odpowiedzi, ponieważ nadal ma znaczenie dla pytania.